forventninger før start


Turen går til London



London bliver mit livs største udfordring samt livs største EVENTYR. Det bliver både spændende samt nervepirrende på samme tid. England og Danmark ligger ikke så langt fra hinanden, men man befinder sig stadig i et nyt land, en ny by og i en ny kultur. Jeg forventer at mit største savn vil blive min familie. Jeg er vant til at se dem på daglig basis, men jeg kommer til at have flere kommunikations muligheder til rådighed. De kommunikations muligheder forventer jeg vil gøre savnet mindre anstrengende. Ifølge bøger, nettet og folk der er været i London siger de alle at London er ekstremt multikulturel, så at være en dansker og bo der mener jeg ikke bliver noget problem. Den institution jeg skal arbejde i er international. Der er børn fra mange forskellige lande. Jeg mener derfor at det er yderst sandsynligt at jeg kommer til at opleve mange forskellige kulturer, hvor jeg vil prøve at få en sans for dem alle. 



Det jeg ønsker at få ud af dette ophold er at jeg udvikler mig personligt såvel som fagligt. At bo og arbejde i et andet land bliver en udfordring i sig selv. Ud fra min erfaring kan de udfordringer man støder på i livet være med til at udvikle en som menneske. Rent fagligt er det svært at beskrive hvad jeg forventer, der er ikke en direkte oversætning af ordet pædagog og jeg har læst at børnehaver i England agere som skoler, hvor børn har uniformer på og de undervises i diverse fag fra en ganske ung alder. Dette kan blive en udfordring for mig. Jeg mener at pædagoger er en form for undervisere/vejledere, men jeg mener samtidig at man som pædagog har en anden rolle end en lærer har i forhold til arbejdet med børn. Derudover mener jeg personligt at børn lærer bedst gennem leg, så jeg kunne forestille mig at jeg vil opleve det som et problem, hvis undervisning fylder hele deres dag. Jeg kan dog sige at jeg forventer at få indsigt i nogle anderledes arbejdsmetoder der kan sætte de jeg selv besidder og er vant til i et andet perspektiv. På det personlige plan forventer jeg at se en udvikling i form af at opnå et bredere syn på egne egenskaber. Det at jeg kommer til at befinde mig uden for mit sædvanlige miljø, vil vise mig nye sidder af mig selv der vil være med til at styrke mig som person og være til hjælp når jeg senere hen selv skal være hovedansvarlig for pædagogiske projekter.



Hvad enten man befinder sig i en ny institution eller et nyt land mener jeg det er vigtigt at stikke fingeren i jorden og mærke efter. Jeg vil observere deres rutiner, lytte til deres omgangs tone og spørger dem til råds i forskellige situationer for at få en føling af deres praksis. Derefter mener jeg at jeg vil være i bedre stand til at implementerer egne ideer og forslag, muligvis til fornyelse/udvikling af deres hverdag, arbejdsmetoder eller projekter. Det er vigtigt at kende sin målgruppe samt deres behov.  Jeg har efter aftale med vejleder besluttet mig for at bevæge mig rundt i de forskellige afdelinger institutionen råder over. Dette giver mig mulighed for at opleve børn fra 3 måneder til 5 år. Derefter vælger jeg en fast afdeling, hvor jeg kan sætte mig ind i målgruppens egenskaber samt behov. Derefter vil jeg sætte mig ind i deres praksis og se hvad der optager dem rent fagligt for tiden samt hvilke interesser der har børnenes fokus og derefter lave mål jeg kan arbejde med.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar