Turen går til London
London bliver mit livs største
udfordring samt livs største EVENTYR. Det bliver både spændende samt
nervepirrende på samme tid. England og Danmark ligger ikke så langt fra
hinanden, men man befinder sig stadig i et nyt land, en ny by og i en ny
kultur. Jeg forventer at mit største savn vil blive min familie. Jeg er vant
til at se dem på daglig basis, men jeg kommer til at have flere kommunikations
muligheder til rådighed. De kommunikations muligheder forventer jeg vil gøre savnet
mindre anstrengende. Ifølge bøger, nettet og folk der er været i London siger
de alle at London er ekstremt multikulturel, så at være en dansker og bo der
mener jeg ikke bliver noget problem. Den institution jeg skal arbejde i er
international. Der er børn fra mange forskellige lande. Jeg mener derfor at det
er yderst sandsynligt at jeg kommer til at opleve mange forskellige kulturer,
hvor jeg vil prøve at få en sans for dem alle.
Det jeg ønsker at få ud af dette
ophold er at jeg udvikler mig personligt såvel som fagligt. At bo og arbejde i
et andet land bliver en udfordring i sig selv. Ud fra min erfaring kan de
udfordringer man støder på i livet være med til at udvikle en som menneske.
Rent fagligt er det svært at beskrive hvad jeg forventer, der er ikke en
direkte oversætning af ordet pædagog og jeg har læst at børnehaver i England
agere som skoler, hvor børn har uniformer på og de undervises i diverse fag fra
en ganske ung alder. Dette kan blive en udfordring for mig. Jeg mener at pædagoger
er en form for undervisere/vejledere, men jeg mener samtidig at man som pædagog
har en anden rolle end en lærer har i forhold til arbejdet med børn. Derudover
mener jeg personligt at børn lærer bedst gennem leg, så jeg kunne forestille
mig at jeg vil opleve det som et problem, hvis undervisning fylder hele deres
dag. Jeg kan dog sige at jeg forventer at få indsigt i nogle anderledes
arbejdsmetoder der kan sætte de jeg selv besidder og er vant til i et andet
perspektiv. På det personlige plan forventer jeg at se en udvikling i form af
at opnå et bredere syn på egne egenskaber. Det at jeg kommer til at befinde mig
uden for mit sædvanlige miljø, vil vise mig nye sidder af mig selv der vil være
med til at styrke mig som person og være til hjælp når jeg senere hen selv skal
være hovedansvarlig for pædagogiske projekter.
Hvad enten man befinder sig i en ny
institution eller et nyt land mener jeg det er vigtigt at stikke fingeren i
jorden og mærke efter. Jeg vil observere deres rutiner, lytte til deres omgangs
tone og spørger dem til råds i forskellige situationer for at få en føling af
deres praksis. Derefter mener jeg at jeg vil være i bedre stand til at
implementerer egne ideer og forslag, muligvis til fornyelse/udvikling af deres
hverdag, arbejdsmetoder eller projekter. Det er vigtigt at kende sin målgruppe
samt deres behov. Jeg har efter aftale
med vejleder besluttet mig for at bevæge mig rundt i de forskellige afdelinger
institutionen råder over. Dette giver mig mulighed for at opleve børn fra 3
måneder til 5 år. Derefter vælger jeg en fast afdeling, hvor jeg kan sætte mig
ind i målgruppens egenskaber samt behov. Derefter vil jeg sætte mig ind i deres
praksis og se hvad der optager dem rent fagligt for tiden samt hvilke
interesser der har børnenes fokus og derefter lave mål jeg kan arbejde med.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar