institutions pædagogik


I forhold til Institutionens pædagogik siger de at de er meget inspireret af den skandinaviske pædagogik. Børnene har fri mulighed hver dag for at vælge hvad de vil lege. Pædagogerne fremhæver dog nogle mulige aktiviteter de sammen har besluttet at sætte i fokus. De mener at fri leg er med til at fremme børns fantasi samt selvstændighed.

I institutionen er der ansat Teachers (funktion = pædagog), Early years educators(funktion = pædagog medhjælper) og Learning support assistants.(funktion = støtte pædagog til børn med specielle behov) Det er disse mennesker der varetager pædagogens ansvars områder i England. I specielle tilfælde henter de hjælp fra andre faggrupper udefra i form af tale pædagoger, fys. osv. Der er flere måder at tage disse tre uddannelser på. Typisk tager Teacher uddannelsen 2 år. De andre kan tages på mindre tid, men der er mulighed for at videreuddanne sig ved at tage kurser. Forskellen på pædagog og Teacher kan ikke kun ses på varighed af uddannelse, men også på jobmuligheder efterfølgende, en Teachers målgruppe er meget snæver, under deres uddannelse vælger de en målgruppe som f.eks. 0 til 6 år. Det er så kun den alder de har mulighed for at arbejde med, medmindre de videre uddanner dig. I institutionen arbejder de ud fra noget der hedder curiculum. Det kunne sammenlignes med vores læreplaner. Ud fra denne curiculum har institutionen udarbejdet et hæfte, hvor emner som personal, social, emotional, physical development mm. Indgår. Hver torsdag er der planlægnings møde, hvor der bliver valgt 6 nye børn til at være fokus børn og aktiviteterne ude og inde for ugen bliver valgt efter deres behov. Børnene der ikke er fokus børn har mulighed for at deltage i de udvalgte aktiviteter eller vælge noget de selv finder på.

De ligger stor vægt på selvstændighed og planligger oftest aktiviteter ud fra dette koncept. Deres mål er at gøre børnene i stand til at tage vare på og beskæftige sig selv inden de sender dem videre i skole. Målet mener de at børnene vil opnå via den fri leg, samt de aktiviteter som de i løbet af dagen giver børnene mulighed for at deltage i. Børnene skal blandt andet selv tage stilling til hvad de vil fortage sig i løbet af dagen og dermed aktivere og til en hvis grad klare sig selv.



Jeg mener at fri leg både kan styrke fantasien og selvstændigheden, men jeg mener også at den kan overse nogle børn der har brug for lidt ekstra støtte og struktur i hverdagen. Børnene bliver tilbudt mange aktiviteter i løbet af dagen, men det lader ofte til at børnene har svært ved at beslutte sig for noget og når de endelig har taget et valg, har de svært ved at fordybe sig i aktiviteten fordi deres øje fanges af en ny. Jeg er bestemt ikke imod deres pædagogik der siger fri leg, men jeg mener at der bør findes en balance, mellem den fri leg samt nogle voksen styret aktiviteter, hvor der tilbydes støtte til de børn der har svært ved at vælge hvad de vil foretage sig. Derudover mener jeg at det ville gavne nogle af børnene, hvis de havde delt deres fælles areal op så der var mulighed for at børnene og at man selv kunne fordybe sig om et projekt, aktivitet eller emne. Noget der har gjort et indtryk på mig er at mange af deres børn fra en ganske ung alder udviser en selvstændighed på mange områder og ofte taler som om de var ældre end de er, men jeg går ud fra at det er en nødvendighed siden de bliver sendt i skole, i en alder af 4 år. Noget andet der har gjort et indtryk er deres åbenhed og dyrkning af forskellige sprog. Jeg kender til flere institutioner i Danmark der siger at børnene kun må tale dansk. Men her opfordre de børnene til både at benytte engelsk samt deres eget sprog og har redskaber som bøger der er oversat til mange forskellige sprog som børnene kan læse i institutionen eller tage med hjem, hvilket er en skøn mulighed for både børn og forældre.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar