Obligatoriske elementer i
rejsebloggen. Tidsangivelserne skal overholdes
A: Beskriv i bloggen dine overvejelser
(Inden opholdet) - det jeg allermest ønsker at få ud af opholdet er… - den
største faglige udfordring tror jeg bliver … (inddrag her dine forventninger
til kulturens betydning såvel som den praksis som du forventer at møde) - den
største personlige udfordring tror jeg bliver … - min største bekymring er … -
Det, jeg tænker det betyder at være dansk i udlandet er … - Det, jeg kommer
mest til at savne bliver nok . - Når jeg kommer hjem håber jeg at have styrket
… beskriv dine foreløbige mål med opholdet, såvel faglige som kulturelle og
dine forventninger til at de kan blive indfriet.
B: Institutionsbeskrivelse. (Efter 4 uger)
Præsentation af jeres institution, herunder: Institutionens lovmæssige
tilhørsforhold og samfundsmæssige betydning. - hvordan ser den ud? Hvor ligger
den? giv læseren en beskrivelse suppler med billeder, - hvilken samfundsmæssig
funktion har institutionen - hvordan er den placeret indenfor det
administrative system (hvilket ministerium, evt. hvilken international
organisation, lovgrundlag e. lign., der beskriver institutionens overordnede
formål). - er den privat, hører den til en organisation, får den tilskud fra
staten, ”community” eller hvorfra? - er der forældrebetaling/brugerbetaling?
Hvilke faggrupper arbejder i institutionen. - Normering
C: Beskriv dine reviderede læringsmål. (Efter 6
uger) Hvad ønsker du at opnå med din praktik, Hvilke mål har du sat dig, hvad
vil du gerne vide og kunne? Hvilke faglige begrundelser er der for mine mål?
Hvilken viden vil du få brug for at nå dine mål? (hvis muligt: så husk at
inddrage din specialisering og det tværprofessionelle element) Hvordan vil jeg
arbejde med mine mål? Hvordan bidrager dit pædagogiske projekt til dine mål?
Hvilke situationer skal du sørge for at sætte dig selv i for at opnå disse mål?
Har du holdninger der skal bearbejdes for at dette kan lade sig gøre? Hvilke
faglige holdninger har du oplevet må bearbejdes for at forstå den pædagogik og
det samfund du færdes i?
D: Institutionens pædagogik (Efter 10 uger) -
hvilken uddannelse har de ansatte i institutionen - hvilke(n) faggruppe(r)
udfører det arbejde, der ville blive varetaget af pædagoger i Danmark - (hvilke
pædagogiske uddannelser findes der i landet) - hvordan forklarer de
aktiviteterne og deres handlinger og relationer i forhold til børn eller
brugere? - er den styret af en “læseplan” eller andre centrale forordninger -
hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte - hvilke sider af læringen lægges
der vægt på - hvilke specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig -
hvordan ser en typisk dag – uge ud? Hvilke observationer og overvejelser gør du
dig omkring læringsmiljøet. Hvilke tanker gør man sig på institutionen omkring
læringsmiljø.
E: Indlæg i bloggen (Efter 12 uger) Indlægget
skal indeholde en beskrivelse af din hverdag således at studerende i Danmark
kan få et realistisk indblik i denne. Du må altså gerne skrive noget om
hvorledes livet uden for praktikken ser ud, men der skal også være beskrivelser
fra din institutionshverdag.
F: Om kulturen. (Efter 16 uger) - hvilke grupper
benytter institutionen (er den f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt
specielle sociale, religiøse, politiske, etniske grupper - og har det noget
betydning)? - hvordan rummes forskellige kulturtræk i institutionens liv
(religion, politiske forhold, mindretal mv.)? - hvilke højtider og fester
holder man, og hvordan gør man det? - hvordan inddrages forældrene/familierne i
institutionens liv? - Hvilken institutionskultur er der på stedet. Er der
diskussioner/refleksioner. Er der stærk styring fra ledelse. Er der udefra
vedtagne retningslinjer som er bestemmende for arbejdet/pædagogikken?
G: Menneskesyn/udviklingssyn: Hvilket syn er der
på brugerne/børnene – på hvilken måde er det anderledes end i Danmark? – tænkes
der i at mennesket udvikler sig ved at få anvist måde at agere på – ved at den
rette tilrettelæggelse af læring får iboende egenskaber til at vokse frem –
eller at læring skabes og udvikles i relationer? Er dysfunktioner udtryk for
noget der tillægges skyld og skam? – noget man kan disciplineres ifht – noget
der betyder at man har et værdigt behov for kompensation og hjælp?
H: Dit pædagogiske projekt. Tjek punkterne i projektdesignet.
Læg gerne billeder af dine observationer, dit forløb, dit materiale mm. Sørg
for så meget dokumentation som muligt. Sørg for at have ledelsens opbakning for
dit/Jeres projekt.
I: Indlæg i bloggen om: (Inden hjemrejsen)
Hvordan præger din danske baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet? - Fx
udfra hvilke problemer, udfordringer og dilemmaer du har stået i? Hvad har du
lært om dig selv? Hvilke kompetencer har du udviklet? – Hvilke nye og
anderledes måde at agere på har du opdaget hos dig selv? – På hvilken måde
ville du være anderledes hvis du ikke havde været i udlandspraktik? - På
hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig? - hvorledes reagerer du i
fremmede forhold - Er der noget i dit menneskesyn og barnesyn der evt. har
ændret sig – andet
J: Efter hjemkomsten. Afrunding af din blog.
Skriv en kort opsamling og fx lidt om at vende hjem samt et venligt farvel til
dine læsere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar